maandag 31 oktober 2011

Foto van de maand, oktober 2011

Cameragegevens:
Canon lxus 100IS
ISO: 400
De foto:
Ik reed langs een landweg bij Loenen aan de Vecht en wederom was de natuur mij goedgezind. Vooral de lagen in deze foto vond ik passend bij het onderwerp. De bomen die hun vruchten langzaam verliezen, de koe op de tweede strook en in de laatste strook de belichte open ruimte en bomen. Einde van de middag gemaakt en zo uitnodigend voor een laatste wandeling in het zonlicht. Jammer dat ik moest werken ...
Opmaak:
Bijgesneden, licht/schaduw/accenten zijn bij deze foto licht aangezet om m.n. de drie stroken in deze foto te benadrukken.



- Indian summer -

Cameragegevens:
Nikon D40 1/320s
Focuslengte: 42,0 mm f/9.0
(35 mm equivalent: 63 mm) ISO: 200

Opmaak:
Bewerking: snijden en ietwat verscherpt, 't mag nauwelijks naam hebben

4 opmerkingen:

  1. Prachtig Fer! Heel erg sfeervol en zoooooo grappig! Mijn eerste keuze was een soortgelijke foto namelijk! Laat ik je wel zien na de uitslag :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grappig, heb je mijn foto van okt 2010 gezien? Had ik niet eens door, maar het is duidelijk wat ik Indian Summer of juist Herfst beschouw!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moeder Natuur heeft Anne en Ferdinand een handje geholpen in oktober. Het thema voor de onvolprezen fotowedstrijd was ‘Indian Summer’. De zon scheen volop en de blaadjes bleven lang aan de bomen hangen. Heel anders dan in het land van de Indian Summer waar de sneeuwvlokken de inwoners aan de oostkust om de oren vlogen.

    Indian Summer
    Zo gemakkelijk als de opdracht was, des te moeilijker de beoordeling is. Twee foto’s die de herfst mooi verbeelden.

    Anne reed langs, stopte en maakte een foto van de natuur in al haar schoonheid. Je ruikt de rijpe vruchten bijna en het doet je verlangen naar een verhuizing naar de Vechtstreek. Anne heeft de foto bewerkt om de lagen in de foto te benadrukken. De vraag is of dat nodig was. De lagen zijn goed te zien, er zit diepgang in de foto. De bewerking heeft de foto misschien iets te geel gemaakt.

    Ferdinand heeft dit keer zijn inzending nauwelijks bewerkt. Het resultaat is een pure foto die ook in de zomer genomen had kunnen worden. Tot dat je beter kijkt. De bloemen in het stalletje en de warme kleding horen onmiskenbaar bij de herfst. Ook de foto van Ferdinand heeft lagen: je ziet niet meteen een Indian Summer, je moet ‘m interpreteren.

    De jury heeft het deze maand lastig: gaat ze voor de schoonheid aan de oppervlakte of de diepere laag in een realistischer foto. Foto’s moeten aanzetten tot denken en dan is schoonheid soms van minder groot belang. Daarom wint Ferdinand deze maand de AenF match.

    Nieuw thema
    Het thema voor de maand november is: ‘This is a man’s world’.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je zat in een loop, schat!

    En het is 11-6!

    BeantwoordenVerwijderen